Vážení zákazníci, jaro je tu a s ním i 30% sleva na všechny dietní programy. Buďte ve formě s příchodem jara! 

Došlo ke ztrátě internetového připojení, zkontrolujte prosím Vaše internetové připojení, obnovte stránku a zkuste provést akci znovu.
Při vyřizování vašeho požadavku došlo k chybě, obnovte prosím stránku a zkuste provést akci znovu.

Keto dieta vs. low carb stravování

11. 1. 2023

Přemýšlíte, jaká dieta by pro vás mohla být ta pravá, ale mnoho různých názvů a druhů vám výběr komplikuje? Často se pod různými názvy ukrývají stejné či velmi podobné diety. K těm, které se nejvíce pletou, patří keto dieta a low carb stravování. Prozradíme vám, jaké jsou mezi nimi rozdíly, a co mají naopak společného

Keto dieta

S keto dietou se často setkáte také pod názvy ketonová, bílkovinová či proteinová. Tato dieta mnoha jmen využívá k hubnutí přirozeného fyziologického stavu „ketózy“, který v těle nastává při snížení množství sacharidů ve stravě. S tímto stavem se naši předkové setkávali v minulosti například během zimního období, kdy lidský organismus si proto vytvořil „záložní“ způsob vytváření energie. Během ketózy se tvoří takzvané ketolátky, které při Prodietix dietě vznikají štěpením vlastních tukových zásob a tělo je využívá jako hlavní zdroj energie. Díky tomu, že při ketóze mizí zásoby tuku po celém těle rovnoměrně, stává se hubnutí efektivním.

Tradiční ketodieta

Vědecké výzkumy prokázaly, že pro dosažení stavu ketózy je nutné jíst méně než 50 gramů sacharidů za den. Za ideální je při keto dietě považován příjem kolem 20 gramů sacharidů denně. Minimální množství sacharidů v jídelníčku logicky znamená, že zbývá větší prostor pro další dvě makroživiny, tedy bílkoviny a tuky.

Žádný ideální poměr jednotlivých makronutrientů při keto dietě neexistuje. Nejčastěji se však doporučuje čerpat 70 – ⁠80 % denního kalorického příjmů z tuků, 10 – ⁠20 % z bílkovin a zbylých 5 –⁠ 10 % ze sacharidů.

Oproti jiným druhům nízkosacharidových diet je v té ketonové příjem bílkovin relativně malý. Je to proto, že aminokyseliny v bílkovinách mohou být přeměněny na glukózu, což by bránilo dosažení stavu ketózy.

Prodietix ketodieta

Aby byl redukční efekt rychlejší a tělo spalovalo zejména vlastní tukové zásoby, využívá Prodietix keto dieta nízkotukového příjmu. Zároveň je nastavené optimální množství bílkovin, podobné s doporučením pro běžný racionální jídelníček. Pro efektivní způsob hubnutí jsou po dobu diety využívány Prodietix jídla obsahující vícezdrojové bílkovinné izoláty, které mají dobrou vstřebatelnost a využitelnost, což zejména v 1. a 2. fázi diety přináší velmi dobré výsledky ve váhové redukci.

Předpokladem úspěšného hubnutí s Prodietix keto dietou je dodržení na míru zvoleného dietního programu a jeho zásad, ke kterým patří pravidelnost v jídlech, pitný režim, konzumace zeleniny a další. Díky předem stanovenému příjmu živin vám odpadají starosti s vlastní snahou o nastavení diety. Keto jídla navíc obsahují optimální množství bílkovin, díky čemuž nedochází během hubnutí ke ztrátě svalové hmoty.

Keto dietu doporučují také lékaři, protože s sebou přináší mnoho benefitů pro zdraví. Je velmi prospěšná lidem s metabolickým syndromem, jako je obezita, vysoký tlak a cholesterol či cukrovka II. typu. Keto dieta také přispívá ke snížení inzulínové rezistence. V případě zdravotních omezení je plán držet keto dietu vždy vhodné konzultovat s ošetřujícím lékařem.

Low carb

Low carb neboli nízkosacharidová dieta s jasnou definicí neexistuje, velmi často se pod tímto označením ukrývají různé typy diet včetně keto diety. Nejčastěji jsou u low carb diet živiny nastaveny na horní hranici optimálního příjmu bílkovin, střední množství tuků a lehčí deficit sacharidů, který není snížen na hodnoty keto diety, ale je o něco nižší než u klasické redukční diety. U low carb diety jsou využívány jako zdroj energie všechny živiny, jako primární zdroj energie především tuky. Jsou-li během diety sacharidy v lehčím deficitu, udržuje se tak i nižší hladina inzulinu, což zabraňuje metabolizování a ukládání nadbytku sacharidů jako tukových zásob a lépe se tak využívá kalorického deficitu.

Množství sacharidů by při low carb dietě mělo být nastaveno individuálně. Hlavním faktorem, který toto množství ovlivňuje, je aktivní tělesná hmota jedince, vycházející z jeho výšky a také podílu svalstva, které zpravidla tvoří 60 % tělesné hmoty a které lze v průběhu života vybudovat do většího procentuálního zastoupení, což navýší podíl aktivní hmoty.

Vyšší jedinci budou mít pro určitý podíl sacharidů větší toleranci než lidé menšího vzrůstu. Například malá žena se stejným nastavením sacharidů může být ve středně nebo vysoce sacharidovém režimu, oproti tomu středně vysoký muž může být v nízkosacharidovém režimu. Vyšší muž se může nacházet i ve slabší ketóze.

Low-carb stravování je vhodné i po absolvování keto diety jako forma kontroly dobré životosprávy a stravování. Oproti keto dietě, která je zaměřená na rychlý váhový úbytek, je low carb dieta vhodnější pro udržení váhy i případné hubnutí, které je však pozvolnější. Jako výhodu lze uvést větší pestrost a benevolence v potravinách, dopřát si můžete jak ovoce, tak vícesacharidovou zeleninu. Při low carb dietě lze také zařazovat sport ve větší četnosti i rozmanitosti a vedle aerobních aktivit volit i ty silovější.

Související produkty