Snídaně s Prodietix - Vychutnejte si naše oblíbené snídaňové dobroty se 20% slevou.

Došlo ke ztrátě internetového připojení, zkontrolujte prosím Vaše internetové připojení, obnovte stránku a zkuste provést akci znovu.
Při vyřizování vašeho požadavku došlo k chybě, obnovte prosím stránku a zkuste provést akci znovu.

Váha není nepřítel, ani když stagnuje.

12. 10. 2023

Začali jste s novým dietním režimem, který je úspěšný, ale stále máte pocit, že si váha dělá, co chce, a záměrně vás demotivuje? Změnili jste mnoho svých nezdravých stravovacích návyků a váš jídelníček je téměř ukázkový? Zařadili jste do svého již tak nabitého programu i fyzickou aktivitu?

První kila jsou úspěšně pryč, ale vy byste ještě rádi nějaké to kilo dolů dali. Nicméně vaše hmotnost jako by zamrzla a nechce se hýbat tím správným směrem. Hlavně se nestresujte, to se stává. Tento stav je ve většině případů zcela normální a říká se mu stagnace.

Vyvstává zde však otázka, proč tomu tak je, proč se to děje? Proč hubnu, cítím to, ale čísla na váze stagnují, dokonce se čísla začínají pohybovat směrem nahoru.

Zásada číslo jedna zní - zachovejte si chladnou hlavu! Nepropadejte panice a nenechte se tím rozhodit. Když nastane situace, kdy se ručička na váze nechce pohnout, není důvod hned rezignovat. Je naprosto zbytečné se každý den vážit nebo přesvědčovat ručičku či čísla na váze, aby se posunuly směrem dolů.Přinejmenším je dobrým znamením, že je vaše oblečení volnější, takže co na tom, že váha zůstává stejná. Podstatné je, že centimetry jdou dolů. Aneb centimetry jsou důležitější než to, kolik vážíte. 

Nedělejte žádné drastické změny ve svém jídelníčku. Samozřejmě pokud jste s dietou začali, pokračujte v ní. I během diety se může stát, že kila půjdou zpočátku rychle dolů a pak se jejich úbytek zastaví.  Stagnace jako taková má svůj důvod a je naprosto přirozená. Jakmile začnete s jiným způsobem stravování, úbytek hmotnosti půjde hladce. Pokud máte stabilní metabolismus, pestrá strava váš metabolismus tolik neovlivní. Můžete však počítat i s možností, že se váha někdy na několik dní zastaví.

U ženského pohlaví má na stagnaci vliv také období menstruace, kdy se tělo zavodňuje. I to může způsobit zvýšení aktuální hmotnosti. Na začátku diety mohou kilogramy klesat rychleji, ale postupně dochází k redukci. Optimální úbytek hmotnosti je asi 1 kg týdně.

Dodržujte pitný režim, to je zásada číslo dvě. Optimalizaci hubnutí ovlivňuje pitný režim, který není o nic méně důležitý než úprava jídelníčku a zdravé stravování.

Standardní doporučení je vypít během dne alespoň 2,5 litru. Příjem tekutin je však u každého člověka individuální. Záleží na tom, jakou fyzickou aktivitu během dne vykonáváte, ale také na tom, v jakém ročním období se právě nacházíte. 

Máme zde zásadu číslo tři, která je asi ze všech nejdůležitější. Nestresujte se! Pokud dojde ke stagnaci, je opravdu třeba zachovat chladnou hlavu. Ne nadarmo se říká, že stres je "zabijákem" hubnutí. Neztrácejte nadšení pro hubnutí. Pokud budete mít pozitivní mysl, bude pozitivní i výsledek. Vaše hmotnost může během dne kolísat i v rozmezí asi 1-2 kg, což je ovlivněno tím, co jste během dne vypili a snědli.

Nejlepší je vážit se jen jednou týdně, ve stejnou dobu, nejlépe nalačno a po ranní návštěvě toalety. A zároveň se při té příležitosti i změřit třeba obyčejným krejčovským metrem. Sledujte obvod pasu, boků, stehen a hrudníku. Zapisujte si je pravidelně na papír, nebo třeba do kalorických tabulek. 

Abychom nezapomněli na zásadu číslo čtyři. Dopřejte si dostatek spánku. Nedostatečný spánek je jednou z hlavních příčin stagnace hmotnosti. Je vědecky prokázáno, že lidé s dlouhodobým nedostatkem spánku trpí obezitou. Jde totiž o hormonální rovnováhu. Pokud nespíte, dochází k narušení produkce hormonů, které regulují chuť k jídlu.

Proto ve většině případů útočíte na ledničku. Pokud máte kvalitní spánek, pomáháte optimalizovat metabolismus glukózy, protože i ve spánku spalujete tuky. Snažte se proto spát alespoň 6,5 hodiny denně.

A jedna ještě na závěr. Vyzkoušejte jiný alternativní sport, než jste dělali doposud. I když cvičíte pravidelně, vaše tělo si postupně zvykne na danou aktivitu a jednoduše přestane spalovat tak, jak bylo zvyklé. A to i v případě, že si udržíte tepovou frekvenci pod kontrolou. Vyplatí se přejít na jiný druh sportovní aktivity. Tím se vrátíte na začátek a metabolismus se vrátí do správných kolejí.

Neváhejte tedy vyzkoušet něco nového, buďte v pohodě, mějte rádi sami sebe a odměňujte se za úspěchy. Ty se dostaví v každém případě.