Došlo ke ztrátě internetového připojení, zkontrolujte prosím Vaše internetové připojení, obnovte stránku a zkuste provést akci znovu.
Při vyřizování vašeho požadavku došlo k chybě, obnovte prosím stránku a zkuste provést akci znovu.

Jak začít cvičit a hýbat se

30. 6. 2022

“Já bych i cvičil(a), ale prostě není čas… Kde ho mám vzít?”

 

Poznáváte tuhle větu? Také byste se rádi víc hýbali a věnovali se sobě, ale náročná práce, rodina, různé povinnosti a jiné koníčky vám nedávají prostor?

Dáme vám pár tipů, jak si čas najít a udělat pro sebe alespoň každodenní minimum. Řekneme si i proč je péče o sebe důležitá a proč se nevyplatí péči o fyzičku zanedbávat.

 

Každodenní pohyb, který zvládne zařadit každý

Zdá se, že přidat víc pohybu už nejde. Ráno naklusat do práce, možná i odvézt děti do školy, odpoledne domů a hromada povinností. Jak tam zařadit něco navíc? 

 

Pro začátek stačí změnit pár drobností.

 

Jezdíte do práce MHD nebo autem? Použijte místo auta vlastní nohy. Máte to pěšky příliš daleko? Vystupte z tramvaje o dvě zastávky dřív a zbytek dojděte pěšky. To samé můžete zkusit i autem. A pokud jste na pomezí vzdálenosti, využít můžete i kolo, v Praze třeba sdílené kolo, které necháte kdekoliv.

 

Choďte kdykoliv můžete. Jdete si v práci pro oběd? Vezměte to delší cestou nebo do vzdálenější restaurace. Potřebujete něco říct kolegovi ve vedlejší kanceláři? Dojděte za ním. Potřebujete domů dokoupit pár drobností? Zajděte si pro ně do obchodu pěšky. Jezdíte nakupovat autem? Zaparkujte na vzdálenějším konci parkoviště a projděte se.

 

Vytvořte si tradice a rutinu. Je jasné, že po večeři už se vám vůbec nikam nechce, malá procházka však pomůže trávení a může se z ní stát hezká partnerská nebo rodinná tradice. A vám přidá kroky navíc.

 

Nepoužívejte výtahy a jezdící schody. Ano, možná budete na schodech směrem vzhůru jediní. Ale vy budete pálit kalorie místo elektřiny a uděláte něco pro své zdraví i fyzičku. 

 

Najděte si novou aktivitu spojenou s pohybem, kterou zároveň potěšíte a prospějete. Ať už je to pomoc starším sousedům s nákupem, poklizením zahrady nebo třeba dobrovolnická práce. 

 

Vymyslete společné aktivity s partnerem nebo dětmi. Místo kina či sedavé zábavy se jděte projít, naplánujte společný výlet s výšlapem, vyražte na kolo nebo si v parku házejte s míčem. A na závěr si můžete dát závod, kdo bude dřív doma. Třeba i po schodech :)

 

Nesledujte televizi z gauče. Zkuste se raději u oblíbeného seriálu jen protáhnout. Namoženému tělu se uleví a i protahování se jako pohyb počítá!

 

Chcete se sejít s kamarádkou u kafe a popovídat si? Nebo zajít s parťákem na pivo? Vezměte si obojí raději do kelímku a vyrazte na procházku. 

 

Usínáte v práci a máte chuť se nakopnout dalším kafem? Vyjděte si radši párkrát schody nebo obejděte budovu dokola. 

 

Znáte telefonáty, u kterých víte, že to bude nadlouho, až se vám ucho zavaří? Choďte, chodťe a choďte, dokud telefonujete. 

 

Nepřepalte začátek

Dejte si pozor na nadějné začátky a vzletné velkolepé plány. Vše zařazujte postupně, klidně začnete jen vystoupením o pár zastávek dříve. Postupně přidávejte pohyb, dokud si tělo nezvykne. Pokud vše začnete dělat najednou a dosud jste nebyli zvyklí, může vás to v lepším případě znechutit, v horším vyčerpat a vést až k přetažení organismu, únavě nebo zranění. 

 

Najděte si v pohybu zálibu a motivujte se

Bavil vás v dětství nějaký sport, ale léta jste neměli šanci se k němu dostat? Zažijte malý retro návrat! Vyzkoušejte klidně více aktivit a najděte si tu, která vás bude nejvíce bavit. Jestli jste toužili po večerních lekcích tance, teď je nejlepší příležitost. 

 

Někdo si ke změně životního stylu pořídí třeba i domácího mazlíčka - pejsek vás minimálně dvakrát denně na procházku vytáhne a donutí vás hlavně ze začátku nachodit kroků dostatek :)

 

Milovníci chytrých hraček si zase rádi pořizují chytré hodinky nebo aplikace, které jim měří počet kroků za den, fyzické aktivity a odměňují je za splněné cíle.

 

A ještě jeden tip navíc pro případ, že se u chození nudíte. Stáhněte si audioknížky, podcasty, dobrou hudbu, nasaďte sluchátka a nechte se unášet příběhy nebo notami. 

 

Jak si najít čas na cvičení a na sebe

Zní to krásně, aby se člověk víc hýbal a cvičil. Ne vždy k tomu ale vede jednoduchá cesta. Začněte tím, že se se svými plány svěříte okolí, rodině, partnerovi. Vyhraďte si určitý čas v týdnu, který bude jen pro vás, kdy budete cvičit nebo se jinak hýbat a snažte se ho dodržet. Jedna hodina cvičení jsou pouze 4 % z vašeho celodenního času (z 24 hodin). A pro začátek vám bude stačit i půlhodinka. Pokud víte, že večer už se vám nic nechce, naplánujte si cvičení na ráno a přivstaňte si. Naopak pokud jste spíš večerní typ, ale nechcete si nechat ujít seriál, zacvičte si třeba u televize a spojte to s koukáním. 

 

Máte malé děti? Zkuste najít cvičení pro maminky s dětmi, kde si dáte do těla a nemusíte řešit hlídání. 

 

Proč relaxovat

Především ženy mají někdy pocit, že jsou nesmrtelné - ostatně jak se říká, ženská vydrží víc než člověk. Všechno má však svojí hranici a vy rozhodně nechcete vyhořet. Tím neprospějete ani sobě, ani ostatním. V letadle vám vždy řeknou, že nejdřív nasazujete kyslíkovou masku sobě, až pak pomáháte dětem. Myslete na to i v životě. Napusťte si vanu, zajděte si na procházku sami po celém dni, přečtěte si knížku, zajděte na masáž, protáhněte se. To vše vám pomůže zregenerovat. A i když zařadíte do života hodně pohybu, svaly i kondice rostou v době regenerace, tedy odpočinku, a proto tvoří relax základní kámen fyzického i mentálního zdraví.

 

Rozmazlete se třeba něčím dobrým, sladkým a zároveň nutričně vyváženým. Máme toho plný e-shop.